söndag 9 maj 2010

Recension: Snowcrystal #302 Nail and Cuticle Oil


För några veckor sen fick jag hem några nagelvårdsprodukter och ett par lack från det svenska märket Snowcrystal att testa.

En av produkterna är nageloljan som helt enkelt heter #302 Nail and Cuticle Oil. En bra nagelolja kan göra dina naglar starkare och mer flexibla och håller dina nagelband återfuktade. Sköra naglar är ofta torra och då tränger nageloljan in i nageln och binder samman dess olika skikt igen, vilket minskar risken att de skivar sig.

Snowcrystal #302 Nail and Cuticle Oil innehåller bland annat jojobaolja och doftar gott av apelsin. Doften är dock inte särskilt påträngande utan känns mest på nära håll.

Jag upplever oljan som något torrare och mindre kladdig än andra liknande produkter. Jag brukar lägga en droppe på nageln och dessutom en liten droppe bakom tippen, sen masserar jag nagelbädden och nagelbanden under någon minut. Efter det låter jag nageln absorbera oljan under 15-20 minuter innan jag torkar bort överskottet.

Jag tycker att den här oljan återfuktar nagelbanden på ett alldeles ypperligt sätt. En riktigt bra nagelolja till ett hyfsat pris. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en ny flaska när den här är slut.

Betyg: 4/5

Pris: 105 kr/7 ml.

Inköpsställen: Finns att köpa på Snowcrystals hemsida eller på Åhléns City i Stockholm, till exempel.

Har ni testat något från Snowcrystal? Är ni nyfikna på märket?

6 kommentarer:

  1. Jeg har aldri hørt om Snowcrystal før, men jeg kikket innom nettsiden, og det ser interessant ut!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Du verkar vara kompetent på det där med naglar :) Har några frågor som jag hoppas du kan svara på:

    -Varför ska man använda baslack?
    -Är det sant att man inte ska byta nagellack oftare än en gång i veckan?
    -Efter att jag, för några månader sedan, börjat med nagellack "för allvar" så har mina naglar börjat skiva sig, tror du det är pga lacken?

    Tack på förhand :) och för en jättebra blogg!

    SvaraRadera
  3. Solveig: Ja, jag tycker att de har en hel del intressanta färger bland sina lack.

    Viktoria: Baslacket skyddar nageln mot missfärgningar och gör så att lacket håller bättre. Sen ska du ju också använda ett topplack vilket skyddar nagellacket och också förlänger hållbarheten. Här finns det ju såklart en djungel av olika bas- och topplack att välja mellan så man får prova sig fram tills man hittar något man tycker funkar för en.

    Och ja, egentligen ska man inte lacka om alltför ofta. Använder man remover ofta så finns det en risk att man torkar ut nageln. Jag som byter ofta försöker kompensera för det genom att använda nagelolja och nagelbandskräm så ofta jag hinner.

    Att dina naglar skivar sig beror troligtvis på att dina naglar är torra. Använder du nagelolja? Om inte, investera i en och försöka att olja in dem en gång om dagen. Ha lite tålamod så blir dina naglar säkert starkare snart! :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för snabbt svar! Får ta å investera i en nagelolja tror jag :) Använder du nagelolja när du har lack på? Alltså kan det gå igenom?

    SvaraRadera
  5. Viktoria: Jag använder min olja även när naglarna är lackade, men fokuserar då på nagelbanden. Lacket tar ingen skada av det. Lycka till med oljeshoppingen! :-)

    SvaraRadera
  6. Jag har testat Snowcrystal. Två av deras lack. Inga direkta spännande färger. Men i övrigt var de okej.

    SvaraRadera

Kommentera gärna!