söndag 6 mars 2016

Recension: Essie Gel Setter Top Coat

Jag har ju tidigare berättat att jag satt med i juryn för nagelkategorin i Daisy Beauty Awards. En av de fem finalisterna var Essie Gel Setter top coat. Det här var min favorit av produkterna och också den produkt som tog hem priset.

Gel Setter är ett topplack som utlovar ordentligt med glans och det lever den verkligen upp till. Den torkar dessutom supersnabbt, vilket nog aldrig varit viktigare för mig än nu när jag försöker få till mina manikyrer under Tuvas sovstunder. Med Gel Setter kan jag använda mina händer nästan som vanligt efter bara några minuter.

Det som dock får Gel Setter att skilja sig från samtliga topplack jag tidigare testat är hållbarheten på mina manikyrer. Jag är ganska van vid att snabbt få tip wear och att nagellacket börjar skavas av inom något dygn. När jag avslutar min manikyr med Gel Setter sitter det som berget och manikyren ser bra ut i flera dagar. Efter tre dagar (jag bär sällan samma lack längre än så) kan jag ha små ställen där det är lite avskavt, men skillnaden mot andra topplack jag testat är enorm. Helt fascinerande för mig som inte alls är van vid detta. 

Finns det något minus då? Ja, formulan tjocknar när man kommit ungefär halvvägs genom flaskan. Ungefär som Seche Vite gör. Det gör att den blir lite knepigare att applicera, men enligt mig är det helt klart värt mödan.

Jag har redan tagit mig igenom min flaska och har köpt en ny som står på lut att börja användas.

Priset för Essie Gel Setter är 145 kronor.

Mitt betyg: 4/5

Essie Gel Setter top coat is the winner of the nail category of Daisy Beauty Awards 2016. I was in the jury so I thought I'd share my opinion on this top coat. It's supposed to add shine to your manicure and extend the wear of your polish. And it delivers on both notes! The glossiness you get with this top coat is amazing, but I'm mostly impressed with the wear time I get with this. I'm used to seeing tip wear pretty quickly and to my polish to begin chipping within 24 hours. When I use Gel Setter my mani still looks really good after three days (I very seldom wear any polish for longer than that) with just a few minor chips. The only downside I've experienced is that the formula thickens when you've used about half the content, in the same way Seche Vite thickens. But that's something I don't mind putting up with when I get such good wear time from it. I've already finished one bottle and have purchased a new one.

8 kommentarer:

  1. Den tjocknar :( Misstänkte nästan det. Du borde testa Nubars geltopplack förresten!

    SvaraRadera
  2. Åh detta måste jag prova! Är på jakt efter ett nytt favoritöverlack nu när Edgy slutat sälja Nail Pattern Boldness.

    SvaraRadera
  3. Helt klart intressant. Jag använder mig av HK Girl just nu och är supernöjd, men jag tror jag ska testa det här.

    SvaraRadera
  4. Funkar det att tunna ut m seche restore tro?

    SvaraRadera
  5. Funkar det att tunna ut m seche restore tro?

    SvaraRadera
  6. Så intressant! Jag måste prova detta jag också!

    SvaraRadera
  7. Låter som en bra produkt. För min del är det precis samma som för Emelie, har kvar av min flaska men vad ska jag köpa sen...

    SvaraRadera
  8. Jag vann faktiskt en sådan flaska på facebook och älskar den glansiga finishen! Får inte heller tipwear, men lacket lossnar i hela sjok :O misstänker dock att det snarare beror på basen än på toplacket... det får full pott av mig!

    SvaraRadera

Kommentera gärna!